Sabtu, 21 Ogos 2010

Definisi Pemasaran


Definasi Pemasaran




Pada masa kini pemasaran mesti difahami bukan dengan maksud yang lama, seperti ‘membuat jualan, memberitahu, menjual dan berjalan dari rumah ke rumah untuk memperkenalkan jualan’. Tetapi dalam maksud yang baru untuk memuaskan keperluan dan kehendak pelanggan. Oleh itu, menjual dan mengiklan hanya sebahagian kecil daripada ‘campuran pemasaran’ yang lebih besar. atau satu set alat-alat pemasaran yang berkerjasama untuk mempengaruhi pasaran. Selain itu pemasaran juga boleh didefinasi sebagai satu proses sosial dan pengurusan di mana individu dan kumpulan memperolehi apa yang mereka perlukan dan kehendaki melalui pembentukan dan pertukaran keluaran dan apa yang bernilai dengan orang lain.



Selain itu pemasaran juga dapat di beri maksud sebagai mengurus pasaran untuk mewujudkan pertukaran dan perhubungan antara dua hala atau lebih, ini bertujuan bagi mewujudkan nilai bagi memuaskan keperluan dan kehendak pengguna. Manakala pengurusan pemasaran pula bermaksud penganalisis, perancang, pelaksana dan kawalan program yang direka bagi mewujudkan pertukaran faedah dengan pelanggan sasaran bagi mencapai objektif organisasi, Oleh yang demikian pengurus pemasaran boleh dikatakan sebagai seorang pengurus permintaan dan juga pengurus perhubungan dengan melibatkan hubungan antara pembekal dengan pelanggan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan