Powered By Blogger

Ahad, 22 Ogos 2010

Cabaran-Cabaran Pemasaran

Cabaran-Cabaran Pemasaran Dalam Zaman Yang Akan Datang




Sebagai seorang pengurus seharusnya, sentiasa memastikan proses pemasaran beroperasi dalam keadaan persekitaran global yang dinamik, dimana pemasaran memerlukan pengurus yang berfikiran terbuka mengenai strategi dan rancangan yang sistematik dalam amalan pemasaran yang di bentuk oleh mereka. Dimana pada masa kini perubahan pesat boleh mengakibatkan strategi lampau yang berjaya boleh gagal dan ketinggalan zaman akibat dari perubahan yang pesat dan maju ini. Oleh itu seorang pengurus harus memikirkan alternatif yang lebih baik dan baru bagi menarik pasaran dan minat pengguna terhadap barangan yang ingin dipasarkan. Seperti yang dinyatakan oleh seorang tokoh ekonomi iaitu Peter Drucker, yang menjelaskan bahawa ‘formula kejayaan sesebuah syarikat untuk abad yang lepas mungkin tidak boleh digunakan lagi pada abad yang akan datang’.



Antara Cabaran-Cabaran Pemasaran akan Datang



1. Pertubuhan pemasaran organisasi bukan untung seperti hospital, kolej dan muzium.

2. Ledakan teknologi maklumat

3. Internet

4. Perkembangan Pesat perdagangan Global

5. Perubahan ekonomi dunia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan