Powered By Blogger

Ahad, 10 Oktober 2010

Laporan

Laporan Kegiatan Persatuan Pencinta Alam Universiti Utara Malaysia.

Persatuan pencinta alam dibentuk pada tahun 2008. Anggota-anggota persatuan ini berjumlah 111 orang. Mereka terdiri daripada golongan siswaza Universiti Utara Malaysia. Persatuan ini dibentuk untuk meningkatkan tarap pemikiran pelajar dalam menjaga kepentingan alam semula jadi terhadapa fitra manusia. Selain itu ,melalui persatuan ini, pelajar dapat bertukar-tukar pendapat tentang pengetahuan masing-masing.

Persatuan ini telah menjalankan beberapa kegiatan sepanjang tahun 2009. Kegiatan-kegiatan tersebut berbentuk akademik dan bukan akademik. Kegiatan pertama yang kami jalankan ialah ”Peraduan Menulis Esei Alam dan Kesihatan”. Sambutan yang diberikan terhadap peraduan tersebut adalah sangat menggalakkan. Malahan melalui program ini juga ia dapat meningkatkan tahap minat siswa untuk menceburi program-program akedemik di Universiti.

Kami juga menganjurkan ceramah tentang sains dan alam. Ceramah ini disampaikan oleh pensyarah dari Universiti Malaysia. Selain itu ,kami turut mengadakan kebajikan awam iaitu, aktiviti gotong-royong membersihkan kawasan rumah kebajikan orang-orang tua di rumah Seri Kenangan Melaka. Kami memperindahkan kawasan taman dengan menanam berbagai jenis bunga dan menamakan pohon-pohon tersebut mengikut istilah sains.

Pada cuti semester pertama, kami mengadakan lawatan ke Taman Ular di Batu Pahat. Sebagai hasil lawatan ini,kami banyak memperolehi pengetahuan tentang penyelidikan yang dijalankan oleh pihak Institut Penyelidikan Perubatan Malaysia di situ.

Pada keseluruhannya,kami berpuas hati dengan kegiatan-kegiatan yang kami jalankan .Kami juga berterima kasih kepada penasihat, Cik Rosmila Jaafar yang banyak memberikan bimbingan dan tunjuk ajar yang berguna kepada kami.

Disediakan oleh, 25 Januari 2009
Yusri
_______________
(YUSRI GULAM)
Setiausaha Persatuan PENCINTA ALAM
Universiti Utara Malaysia, Shintok, Kedah .

1 ulasan:

  1. thanx for sharing infomation..saya suka dgn content blog nie..

    BalasPadam